>

En obekväm sanning


Jag såg Al Gores omtalade film om global uppvärmning för ett tag sedan.
An Inconvenient Truth var avsevärt bättre än jag hade föreställt mig. Den är enkel och underhållande men tillräckligt vetenskaplig för att vara trovärdig och övertygande. På typiskt amerikanskt manér tar filmen en personlig vinkel och varvar klimatfrågan med ett personporträtt av Gore. I mina ögon höjdes Gores trovärdighet som klimatrörelsens förkämpe flera snäpp av att filmen skildrar ett genuint intresse för global uppvärmning som går långt tillbaka i tiden. Jag hoppas att denna film även kan bidra till ett starkare fokus på miljöfrågor i allmänhet, inte bara koldioxidutsläpp och växthuseffekt.


    image33image33image33image33image33image34image34 (5/7)

Läs mer om klimatförändringar och växthuseffekt på Svenska Naturskyddsföreningens klimatsida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback