>

Mango

Jag gillar att plantera kärnor. Tidigare har jag planterat och drivit upp citron, apelsin, körsbärstomater och kiwi. Tyvärr är jag sporadisk i min fortsatta omvårdnad av plantor efter att de sett dagens ljus. På mina fönsterbrädor förädlas växter utifrån urvalskriteriet förmåga att klara sig utan vatten och annat jox.

Senast planterade jag mango och nu har den kommit upp. Den börjar redan se hängig ut.

image32

Plantera mango: Skrubba bort det mesta av fruktköttet och lägg fröskidan i blöt i fem dagar. Plantera sedan med den tjockare änden uppåt. Täck över med en plastpåse eller lite plastfolie med andningshål för att hålla jorden fuktig.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Har haft precis samma kärnhobby. Mina plantor dog varje sommar när vi flyttade till sommarstugan. Gillade de ludna bladen på Kiwi. Annars var en grapeplantan min favorit.

Postat av: Erik

Hej! hur lång tid tar det innan men kan börja se skott? och behöver den mycke ljus och värme, berätta lite mer,, så jag också kan lyckas

mvh Erik

2008-01-17 @ 20:24:49
Postat av: Linnea

Den kom upp efter bara en eller två veckor, stod i ett fönster mot öster. Och ja, jag skäms för att säga det men den dog efter bara ett par dagar... :(

2008-02-09 @ 13:48:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback